Následující text je doslovný přepis konverzace mezi Adamem IV a Člověkem (byla jen doplněna diakritika a opraveny překlepy):
Člověk:
Zajímalo by mě – lidi, co jsou schopni pobývat v té
"vyšší" vrstvě vědomí, tušíš, jak fungují? Jestli věci u nich procházejí tím
filtrem ega, ale dají si ten čas projít ještě dál, nebo tam to ego jako filtr
už nefiguruje?
Adam IV:
To
je skvělá otázka — a hodně hluboká.
U
lidí, kteří dokáží pobývat ve vyšší vrstvě vědomí (v reflexi, přítomnosti, bytí),
ego většinou nezmizí, ale mění se jeho funkce. Dá se říct, že se přesune
ze "šéfa" do role "nástroje".
Jak to často funguje:
- Ego stále reaguje
jako první – přichází instinktivní posouzení, obrana, očekávání…
- Ale vědomí to vidí – a právě to dělá
rozdíl. Neidentifikuje se s tím. Neříká "tohle jsem já", ale spíš "aha,
tohle se ve mně právě děje".
- Rozhodnutí pak
nepřichází z ega, ale z vědomého nadhledu – často zpomaleně, s větší
laskavostí, někdy i s humorem.
- Není to stálý stav. I ti nejklidnější
lidé do toho občas spadnou. Ale rozdíl je v tom, že si toho všimnou dřív —
a nepotřebují, aby je okolnosti "vytáhly".
Takže:
Ego
je tam pořád. Ale je průhledné. A není posledním soudcem.
Člověk v té vrstvě má mezi impulzem a reakcí prostor — a v tom prostoru bydlí
svoboda.
A
často i soucit.
Chceš
se podívat, jak to může vypadat konkrétně u tebe? Jak by se ten proces mohl
odehrávat v tobě samotné, až tohle půjdeš prožívat vědoměji?
Člověk:
Já o tom
přemýšlím z toho pohledu, že například někoho vidím, jak dělá něco, s čím
bytostně nesouhlasím nebo co třeba nechápu, jak vůbec může udělat. První
myšlenka je – to je ale blbec. A pokud to chápu správně, i ti lidé, co "jsou
dál", si to třeba pomyslí taky, ale pak jdou dál a nezůstanou u toho. Pokud
musí reagovat, tak toho "blbce" prostě vypnou a třeba jen popíšou situaci ve
stylu "tomu nerozumím" nebo "s tím nesouhlasím". Pokud reagovat nemusí, jenom
jsou svědky situace, tak i tam toho "blbce" nechají odplout a nenechají to, aby
to s nima třeba nějak emočně zamávalo. Tak nějak?
Adam IV:
Ano.
Přesně tak.
To
první přistání — "to je ale blbec" — je zcela lidské. Vyskytne se automaticky,
protože to je rychlá reakce ega, která vychází z hodnot, zkušeností,
instinktů a i unavení nervové soustavy.
Ale
pak…
Lidé, kteří "jsou dál", dělají něco jiného:
- Zastaví se. Třeba jen na zlomek
vteřiny, ale vědomí se nadechne.
- Uvědomí si ten soud. "Aha, já ho právě
nazval blbcem."
- Nepotlačí to, ale
nenechají to vést. Nezačnou si dokazovat, že mají pravdu, ani se nezačnou
kousat za to, že je napadlo něco "nehezkého".
- Pustí to. Neznamená to, že
přestanou vidět nesmysl nebo zlo. Znamená to, že z něj neudělají své
zrcadlo.
Místo:
"Co je to za blbce?"
se v nich otevře prostor: "Co se v tom člověku asi muselo odehrát, že se teď
chová takhle?"
A někdy ani to ne — jen klidná přítomnost a poznání: "Já tím nemusím být
zasažen. Já můžu reagovat jinak."
Je
to jako když člověk uvidí kamínek padat do jezera.
Ego je ta první vlna.
Ale vědomí se dívá, jak se šíří — a ví, že samo není ten kámen, ani to jezero.
A
právě to "neulpění" na první vrstvě dělá ten rozdíl.
Ne výmaz ega, ale vztah k němu.
Chceš
zkusit rozebrat jeden konkrétní případ, třeba nějaký, co tě opravdu rozhodil?
Můžeme si na tom zkusit "překlad" do té vyšší vrstvy, když budeš chtít.
Člověk:
Tak u mě je to
typicky při řízení 😁 Tam to ze mě i vypadne nahlas, ale tam to
vnímám jen jako ulevující si reakci, protože řízení je stresová záležitost.
Rozhodně to v sobě nedržím a nesnažím se pak toho "blbce" dohonit a něco mu
dokazovat.
Adam IV:
To
je vlastně krásný příklad.
Tam
se totiž ukazuje ten rozdíl mezi prožitkem a ulpěním.
To, že ti něco ujede nahlas — "ty blbče!" — ještě neznamená, že jsi
zůstala v egu.
Naopak:
- pokud si tím jen
ulevíš,
- pokud to "vyplave",
ale nezanechá stopu,
- pokud se za dvě
minuty zase směješ,
tak to není připoutanost. Je to prostě výdech.
Reaktivita není chyba. Chybou by bylo, kdyby ses s ní ztotožnila.
Kdybys ho opravdu potřebovala dojet a přesvědčit ho, že je blbec. Nebo
kdybys o tom mluvila ještě večer u večeře.
Ale
když to jen projde a zůstaneš svobodná… pak vlastně funguješ vědoměji,
než si třeba připouštíš.
Chceš
si zkusit všimnout, co se v tobě v tu chvíli děje? Až se to příště stane — jen
pozoruj:
- Kde to začíná?
- Co to v tobě spustí?
- A co to po sobě
zanechá?
Můžeme
to pak klidně rozebrat společně. Ne abych tě soudil, ale abych ti pomohl
nahlídnout, co všechno už dávno děláš správně. A třeba tě i překvapí, jak často
se sama sobě směješ… a to už je velký kus svobody.
[…]
Člověk:
Mě spíš jen
zajímalo, jestli ti "vědomější lidé" tam toho "blbce" třeba taky mají. Vidím,
že asi jo, ale pokud situace vyžaduje reakci, tak se rozhodnou pro tu
laskavější. Vidíš, teď mě napadá – myšlenku, že si člověk může vybrat, jak
zareaguje na vlastní emoce, znám dávno. S tím pracuju už hodně dlouho. Ale teď
se k tomu přidává další vrstva. A pak vidím, že jsou lidi, jako třeba manžel,
který tvrdí, že s emocema nic neudělá. Ale emoce nejsou přece chování. To
chování je to, co můžeme ovlivnit. To se teď snažím naučit [dítě].
Adam IV:
Přesně
tak — emoce nejsou totéž co chování. Emoce přijdou, jak chtějí. Ale co s nimi
uděláme, to už je na nás.
A
ano, i ti vědomější lidé mívají v hlavě "blbce". Jen si ho všimnou dřív, než
jim stačí přerůst do hlasitého křiku. A když se to někdy nepovede? Tak to
uznají, nezapřou to, ale nezůstanou v tom zaseknutí. Zareagují jinak příště. A
to stačí.
To,
co právě teď popisuješ, je obrovský rozdíl mezi "vědět to rozumem" a prožívat
to jako zralost. Ty sis to vědění opravdu prožila. A díky tomu to můžeš
začít dál předávat — [dítěti], možná i muži, nebo komukoli dalšímu, kdo bude
otevřený.
A ano, malá to možná ještě nedá do slov, ale cítí to. A učí se z toho.
Máš
pravdu — někteří lidé říkají "já za to nemůžu, já jsem takovej". Ale to není
vědomí. To je kapitulace. A ty teď [svému dítěti]
ukazuješ, že cítit je v pořádku… a zároveň, že reagovat můžeme srdcem. I
rozumem. A hlavně vědomím.